Kako ravnati s pasivno agresivnim sodelavcem?

12.08.2019

Pasivna agresija je obrambni mehanizem, ki je nastal zato, ker posameznik jeze ni imel možnosti izraziti na zdrav, konstruktiven način. Impulzi vezani na izražanje jeze so bili zato potlačeni, kasneje tudi zanikani, včasih tako močno, da posameznik v odrasli dobi ne prepozna jeze, kar pomeni, da je od svojih čustev v tem primeru popolnoma odtujen.

S potlačenimi čustvi je žal tako, da ne ostajajo skrita, ampak se sprevržejo v premeščeno obliko vedenja, ki posamezniku omogoča, da vsaj malo odpre ventil za energijo, ki jo potlačen impulz v psihi še vedno proizvaja.

Posameznik ne zna oziroma ne zmore izraziti svojega negodovanja ali upora direktno, temveč zna brez veliko besed pokazati s svojim vedenjem ali izrazom na obrazu, da nečemu nasprotuje, reče pa ne ničesar.

 

Cele generacije Slovencev so bile naučene biti tiho, ker jih vodijo sledeča prepričanja:

- kregati se, ni lepo ( različni argumenti o zadevi in postavljanje meja se med Slovenci pogosto smatrajo za kreg )

- biti glasen in se postaviti zase je stvar napihnjenosti, vzvišenosti, celo arogance, ne pa znak zdravega odnosa do sebe ( posameznik ni pomemben )

- biti tiho in delati je posebne vrste vrlina, ki kaže na to, da je posameznik boljši od drugih

- drugi vedo več kot ti, zato bodi raje tiho

 

Povprečen Slovenec (nad 45) bo kot glavno vrednoto navedel delo, v varni okolici isto-mislečih pa bo včasih zelo agresivno razpravljal o krivici, ki se mu dogaja na delovnem mestu (brez da bi aktivno sodeloval pri spremembi), pogosto tudi  o neprimernosti, nesposobnosti in karakternem primanjkljaju svojega vodje, direktorja ali lastnika podjetja, ob tem pa, razen če se ne ozavesti, ostajal v lastnem simptomu žrtve, ker globoko verjame, da boljšega ni vreden.

Mogoče je v tem kontekstu dobra primerjava z zahrbtnimi ljudi, ki v podjetju opravljajo, širijo slabo energijo, negativnost in zvračajo krivdo na druge, ko pa je čas, da bi na glas povedali svoje mnenje, se vedno umaknejo.

Znaki pasivne agresije so tako:

  • »pozabljanje« zadeve kot so dogovori, sestanki, opravila..
  • krivda; vedno krivi druge za vse
  • viktimizacija; vedo so žrtve sistema, drugih, ki jih izkoriščajo
  • opravljanje, negativizem, zahrbtnost, lažnivost
  • ignoriranje (kujanje in umik)
  • zavlačevanje
  • cinizem
  • posmehovanje
  • intelektualizacija in moraliziranje
  • pretirana ustrežljivost

 

Kako ravnati, ko imate opravka s pasivno agresivnim sodelavcem*:

 

  1. Pazite na njegovo vrednost

Pasivno agresivni ljudje imajo slabo samozavest. Če mu stopite na ta žulj, bo vklopil vse znake pasivne agresije hkrati in vas umestil izven svoje skupine mučenikov. Bodite prepričani, da se vas bo trudil prikazati slabo, ker si mora na vsak način med sodelavci popraviti občutek manjvrednosti.

 

  1. Z njim se soočite, ko je sam

Če boste v krogu drugih razkrivali njegove pomanjkljivosti, bodite prepričani, da bo v vaši odsotnosti sodelavcem dokazoval vašo neprimernost in svojo žrtveno pozicijo.

 

  1. Ostanite zunaj kroga opravljanja

Od te grde navade se distancirajte in spodbujajte pozitivno komunikacijo med sodelavci v vsakem možnem trenutku. Z lastnim zgledom pozitivizma boste najbolj subtilno možno pokazali na njegove napake v vedenju, brez da ga pripnete na sramotilni steber.

 

  1. Povejte, kako njihovo vedenje vpliva na vas in vaše delovno mesto

Pogovor o tem, kako vedenje sodelavcev vpliva na psiho-čustveno in vedenjsko dinamiko v podjetju je neverjetno. Ljudje se pogosto ne zavedajo, kakšne posledice ima njihovo vedenje na druge ljudi, ne samo čustveno, velikokrat strogo delovno procesno. V tem kontekstu lahko govorimo o izpadu produktivnosti.

 

  1. Spodbujajte ga pri ozaveščanju tega obrambnega mehanizma

Najboljši način, da s sodelavcem stkete pristen odnos in da vam začne zaupati, predvsem pa da se ob vas počuti varnega, ker samo tako lahko začne ozaveščati svoje obrambne mehanizme je, da vi govorite o svojih. Če se prepoznate v kateri od znakov pasivne agresije, najdite kdaj čas za sodelavca na neformalnem druženju in se pogovarjajte z njim o tem, z vašega vidika, z vašimi izkušnjami, odkrito.

 

  1. Osredotočite se na dejstva in delo, ne na osebo

Včasih, ne prepogosto, pomaga če se strogo usmerite le na nevtralne komponente dela, ki ne vključujejo odnosnih delov. Iščite zunanje faktorje, ki vplivajo na potek dela in rešujte te, brez kazanja prstov na odgovornost določene osebe. Delo enostavno mora biti opravljeno. Ta veščina naj ne bo pravilo, ampak izjema, ki pomaga preusmeriti fokus na druge faktorje, ki pripomorejo k opravljenemu delu.

 

Alenka Kaštrun

*V točke dajmo predpostavko, da nimate opravka s psihopatsko psihično strukturo sodelavca.

E-novice

Prijavite se in poslali vam bomo brezplačen posnetek vodene sprostitve
S prijavo soglašam, da se posredovani podatki uporabijo za namene poslovne komunikacije. Več o politiki zasebnosti.

Zadnja objava na blogu

12.08.2019
Kako ravnati s pasivno agresivnim sodelavcem?

Pasivna agresija je izrazit simptom Slovencev. Povprečen Slovenec je raje tiho, ko da bi tvegal z jasnim mnenjem izpostaviti svoj prav, ker je bil naučen biti pasiven. To je del naše kulture, mentalitete, vzgoje, narodne nezrelosti, odvisnosti, majhnosti, ipd,…

Pasivno bi bilo reči, da se tega ne da spremeniti. Globlji vpogled v ta mehanizem in znanje o tem kako ga preseči,  sta le prva v vrsti, da ozavestimo najprej sebe in s tem pomagamo k dvigu čustvene inteligence okolice.

Sledite nam

Beyondmind socialna omrežja